Hohenwerfen fellegvár

Egy felhős délutánon érkeztünk a Hohenwerfen fellegvárhoz. Első pillantásra magával ragadott minket a vár látványa, miközben az Eisenreisenwelt jégbarlangtól ereszkedtünk lefelé a Salzachtal-völgy túloldalán. Több helyen is megálltunk, hogy különféle magasságból és irányból alaposan megnézzük a várat. A szemközti hegyoldalról nagyszerűen áttekinthető volt az alsó és felső várudvar, a palota, a falak és tornyok rendszere.

A Hohenwerfen több mint 900 éves múltra tekint vissza. A Salzachtal-völgyből kiemelkedő magas, meredek sziklakúpon trónol, körbevéve magas hegyekkel, lábánál a folyóval.

Hohenwerfen Fortress Hohenwerfen Fortress Hohenwerfen Fortress Hohenwerfen Fortress Upper castle - A felső várThe gate - A kapuOne of the towers - Az egyik őrtoronyThe lower court - Az alsó udvar

A parkolóból kabinos felvonóval és gyalogösvényen lehet feljutni a várba. Mi a séta mellett döntöttünk, ami a meredek hegyoldalt borító erdőben kanyargó sétaút. Kicsit kiléptünk és 15-20 perc múlva már az alsóvár kapujánál álltunk. A felvonó közvetlenül a felső várudvarra visz fel, egyenesen a kis étteremmel szembe – a kényelemszeretők számára ez nyilván nagyon fontos.

A vár minden része fantasztikusan megőrzött, helyreállított. A középkori várbeli élet minden apró mozzanatát át lehet élni, meg lehet tapintani, ki lehet próbálni. Sajnos itthon nem maradt ennyire épen egyetlen várunk sem, így ehhez hasonló bemutató sem látható felénk.

Csatlakoztunk a következő várnéző csoporthoz, a bejáratnál egy kis hanglejátszót kaptunk, amelyen jó minőségű és választékos magyarságú idegenvezetést hallgatunk, miközben végigjártuk a kápolna, a sötét lépcső, a kápolna-bástya, a várkonyha, a ciszterna, a várbörtön, a fegyvertár, a várfali sáncok, a harangtorony, az óraszerkezet és lakószobák labirintusát. A jól érthető, világos és élvezetes ismertetés miatt gyorsan elrepült az egyórányi séta.

Egyetértettünk Tündével, hogy a Hohenwerfen az eddigi legjobban bemutatott közpkori erődítmény, azok közül, amit valaha láttunk.

Évszázadokkal ezelőtt a Hohenwerfen volt a régió sólymászati központja, napjainkban ezt a tradíciót elevenítik meg itt. A tágas alsó várudvarban naponta kétszer sólymászati bemutatót tartanak, mely során bemutatáják a vadászatot is. Ezen felül keselyűk, sasok, kányák, ölyvek, sólymok és más ragadózómadarak is láthatók az erődszerte elhelyezett röpdékben.

Tündi in a lower court - Tünde az alsó várudvarbanThe clock tower - Az óratoronyThe upper court - A felső várudvarWalls, towers and mountains - Falak, tornyok és hegyekThe lower court - Az alsó várudvarPanorama of Werfen - Kilátás Werfen városáraFalcon - SólyomKIte - Kánya

Szintén érdekes lehet, hogy a jól ismert háborús film a Kémek a sasfészekben (Where Eagles Dare, főszereplők Richard Burton, Clint Eastwood és Mary Ure) a Hohenwerfen körül játszódik és itt is készítették a filmet 1968-ban.

Mindazoknak ajánljuk a megtekintését, akiket érdekel a középkori várak élete. Itt biztosan jó benyomásokkal, sok új ismerettel és élménnyel gazdagodhat. Nagyon ajánljuk a kitűnő minőségű audio-idegenvezetés igénybevételét és a solymászati bemutató megtekintését is.