Az inka úthálózat

Az Inka úthálózat a spanyolok előtti időben Dél-Amerika legkiterjedtebb és legfejlettebb közlekedési rendszere volt. Hossza csaknem elérte a 40 000 km-t. Az építés minőségét tanúsítja, hogy az utak több mint 400 évi használat után is elfogadható állapotban vannak. A rendszer alapját két észak-déli irányú út képezte, melyek számtalan elágazással rendelkeztek. Az úthálózat mai legismertebb szakasza a Machu Picchura vezető Inka ösvény. Az utak egy részét az Inka Birodalmat megelőző kultúrák építették, például a wari civilizáció. A spanyol gyarmati uralom alatt egyes szakaszai az El Camino Real, azaz a „királyi út” rangot viselték. 2014 óta az útrendszer az UNESCO világörökségi helyszíne.

Túránk során néhány tucatnyi kilométert tettünk meg az ösvényen. Átkeltünk folyón (Urubamba), felmásztunk a Warmiwanuska hágóhoz (4215m), leereszkedtünk, újra és újra felmásztunk. Az ösvény lépcsői, kövei próbára tették térdünket, izmainkat, akaraterőnket. Ha nem a lábunk alá figyeltünk, akkor a környezet szépségében gyönyörködtünk, hiszen a sivatagos területről indulva a köderdők szintjéig jutottunk, ahol a fákon broméliák lógtak, orchideák nyíltak, miközben szédítően mély és kanyargó völgyek és magas, helyenként hófödte hegycsúcsok vettek körül minket.

Felemelő érzés volt, hogy olyan építményen járunk, melyet fél évezreddel ezelőtti elődeink építettek fáradtságos munkával, jó példáját adva az emberi alkotóerőnek, kitartásnak, munkabírásnak.

osveny_2-c30.jpgBuilt on difficult terrain - Nehéz terepviszonyok között épült2000 m height difference - Kétezer méteres magasságkülönbség